Inżynieria Ruchu Morskiego - Marine Traffic Engineering

choose language

Odwiedza nas 40 gości

Zakłady

9 września 2011 r. na statku m/v "Odra Queen" odbyła się konferencja zamykająca projekt.
Podczas konferencji obył się pokaz możliwości technicznych zbudowanego przez Akademią Morską w Szczecinie systemu.
Poniżej fotogaleria z konferencji oraz prezentacje zbudowanego systemu:

Galeria zdjęć
 
Prezentacja - wersja długa

Prezentacja - wersja krótka

Film
 


Z przyjemnością informujemy, że PNDS (System Pilotowo-Dokujący dla zbiornikowców LNG oraz promów morskich) nagrodzony został złotym medalem Jubileuszowych Międzynarodowych Targów Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technik – INNOVA 2011



W dniach 17-19 listopada 2011 r., w Brukseli, odbywały się 60 Jubileuszowe Międzynarodowe Targi Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technik – INNOVA 2011. Podczas Targów zaprezentowano kilkaset wynalazków z ponad 20 krajów świata. Akademia Morska w Szczecinie zaprezentowała „Pilot Navigation and Docking System (PNDS) for LNG Tankers and Sea Ferries” autorstwa dr hab. inż. Lucjana Gucmy i dr inż. Macieja Gucmy, powstały w ramach niedawno zakończonego projektu „ Budowa systemu pilotowo-dokującego (PNDS) dla zbiornikowców LNG oraz promów morskich”. Ciekawie przygotowane stoisko, obrazowa prezentacja, oraz merytoryczne walory wynalazku  spowodowały , że międzynarodowe jury przyznało wynalazkowi Akademii Złoty Medal Targów oraz okolicznościowy dyplom.

Cenne jest również to, że wynalazek wzbudził zainteresowanie potencjalnych nabywców z portu w Antwerpii oraz portów afrykańskich.

Instytut Inżynierii Ruchu Morskiego zrealizował w ramach działania 1.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, projekt, którego celem była budowa systemu pilotowo-dokującego PNDS (ang. Pilot Navigation and Docking System) dla statków manewrujących w polskich portach głównie dla nowo badanego terminalu LNG w Świnoujściu oraz polskich terminali promowych. Głównym celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa cumowania statków (zmniejszenie energii cumowania) oraz efektywności operacji portowych (redukcja czasu cumowania) poprzez budowę i wdrożenie systemu PNDS.

Przeprowadzona w ramach projektu optymalizacja kosztów pozwoliła na uzyskanie bardzo korzystnych parametrów cenowych przyszłego produktu, zwiększy jego konkurencyjność i upowszechni stosowanie. Projekt jest skierowany do polskich producentów urządzeń elektroniki morskiej. Z wyników produktu końcowego korzystać będą piloci i kapitanowie jednostek, właściciele i zarządzający nabrzeżami oraz organizacje odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeństwa w portach. Projekt zakłada wdrożenie i komercjalizacje systemu. AM w Szczecinie planuje takie działania współpracując ze szczecińskimi  firmami produkującymi elektronikę morską. Planuje się próbne wdrożenie systemu dla promów morskich na linii Swinoujscie-Trelleborg. System PNDS został wykonany, jako funkcjonalny prototyp składający się z części lądowej, tj. kilku głowic laserowych określających pozycje, odległości i prędkości statku podchodzącego do nabrzeża i transmitujących bezprzewodowo pomierzone dane do części morskiej systemu umieszczonej na statku (komputer z mapą, smartfon, palmtop, telefon komórkowy). Moduł lądowy zbudowany jest w architekturze rozproszonej to jest istnieje pełna dowolność umiejscawiania głowic na nabrzeżu, co umożliwia budowę swoistych sieci pozycjonujących (takie rozwiązanie jest przedmiotem jednego z patentów uzyskanego przez AM w Szczecinie
w ramach projektu).


Poniżej lista nagordzonych wynalzków:

Lista nagrodzonych