Prowadzimy badania nad bezpieczeństwem ruchu jednostek morskich i śródlądowych, bezpieczeństwem konstrukcji off-shore i on-shore, oraz inne, na akwenach otwartych i ograniczonych z użyciem najnowszych technologii (symulatory, narzędzia rzeczywiste, itp). Ogólna oferta możliwych do wykonania badań w zakresie Inżynierii Ruchu Morskiego obejmuje:
Wspomaganie procesu projektowania portów, nabrzeży, przystani,
Zmiany w istniejących portach,
Projektowanie nabrzeży specjalistycznych i ich wyposażenia,
Dobór torów podejściowych, obrotnic, nabrzeży i innych,
Analizy warunków dynamicznych (wiatr, falowanie prąd) i ich oddziaływania na konstrukcje hydrotechniczne i statki
Probabilistyczne modelowanie zachowania jednostek morskich
Analizy ryzyka systemów morskich
Zarządzanie ryzykiem - opracowanie systemów i wdrożenie ich działania
Nasze Doświadczenie:
Wykonaliśmy ponad 200 prac naukowo-badawczych, z których większa część zakończyła się konkretnymi wdrożeniami. Ostatnimi osiągnięciami Instytutu są prace związane z rozwijaniem i zastosowaniem praktycznym metod szacowania ryzyka nawigacyjnego. Lista wybranych prac n-b wdrożonych w praktyce- LINK.
wybór najlepszych rozwiązań wejścia do portu statków z punktu widzenia bezpieczeństwa nawigacji (kształt falochronów oraz ich lokalizacja);
określanie rozkładów prędkości strumieni zaśrubowych przy dnie z wykorzystaniem metod symulacji ruchu statków oraz wykorzystanie ich jako budowy wytycznych dla zabezpieczenia dna;
określanie bezpieczeństwa podwodnych rurociągów oraz kabli w aspekcie możliwości uszkodzenia przez kotwiczące lub poławiające statki;
analiza efektywności ekonomicznej systemów inżynierii ruchu morskiego;
określanie bezpieczeństwa mostów pod kątem możliwego zderzenia z przechodzącymi pod nimi statkami oraz wytyczne do ich zabezpieczenia;
modelowanie bezpieczeństwa ruchu statków od kątem wejść na mieliznę lub kolizji na akwenach ograniczonych przybrzeżnych za pomocą metody Monte Carlo;
określanie przepustowości dróg wodnych i bezpieczeństwa skrzyżowań z przeprawami promowymi;
modelowanie parametrów ruchu jednostek w oparciu o rzeczywiste badania (RTK - GPS oraz nawigacja inercyjna)
określanie bezpieczeństwa konstrukcji pełnomorskich takich, jak: wieże wiertnicze, turbiny elektrowni wiatrowych itp. w aspekcie możliwości kolizji z przechodzącymi w pobliżu statkami;
Wdrożenia
Wdrożenia obejmujące rozwiązania techniczne w zakresie nawigacji obejmujące najnowsze tendencje rozwojowe. Możemy zaprojektować i stworzyć dowolny system o parametrach wymaganych przez użytkownika:
budowa systemów zwiększających bezpieczeństwo nawigacji takich jak pilotowe systemy nawigacyjne (PNS)
aplikacje wykorzystujące mapy elektroniczne, predykcję pozycji położenia statku, systemy pozycjonujące oraz prezentacja statku jako obszaru wodnicowego;
aplikacje oparte na interfejsach web (www), API (windows) czy Linux.
morskie systemy GIS do monitorowania ruchu statków oparte o technologie GPS, GSM oraz AIS;
budowa systemów antykolizyjnych na akwenach ograniczonych;
metody GPS, DGPS i RTK do precyzyjnego badania manewrów statków rzeczywistych w portach, kanałach i na wodach otwartych oraz określania parametrów manewrowych statków;
geodezyjne pomiarowe metody optoelektroniczne do określania położenia statków na drogach wodnych;
metody fotogrametrii bliskiego zasięgu do określania parametrów ruchu statków.